De correlatie tussen digitale producten en bedrijfsgroei is nog nooit zo sterk geweest.
Volgens een nieuwe studie van Harvard Business Review Analytic Services en Gainsight vertrouwen bedrijven steeds meer op digitale producten als kapitaalefficiënte, duurzame groeistrategie om economische onzekerheid te overwinnen.
Waarom het gebruik van LC/NC-tools de burgerontwikkelaars van een organisatie in staat stelt en bekwame ontwikkelaars waardevoller maakt – Low-Code/No-Code Summit
Maar liefst 93% van de mensen die reageerden op de HBRAS/Gainsight-studie zei dat productteams enige verantwoordelijkheid zouden moeten hebben om bij te dragen aan de omzetgroei van een organisatie. 81% is het er sterk mee eens dat een sterke digitale productervaring een positieve invloed heeft op de bedrijfsgroei. 76% beschouwt het leveren van een effectieve digitale productervaring als een “extreem hoge” of “hoge” prioriteit.
Ondanks het besef van de effectiviteit van positieve productervaringen, worden bedrijven geconfronteerd met uitdagingen bij de implementatie en zoeken ze naar best practices om hen te helpen deze kans voor duurzame omzetgroei te benutten. Hoewel de respondenten de waarde van productervaring begrepen, zegt slechts 39% dat hun organisatie erin is geslaagd om meer winst te behalen met initiatieven voor productervaring. Erger nog, slechts 16% is het er helemaal mee eens dat hun organisatie tevreden is met de digitale productervaring die het biedt, en 40% beoordeelt de algehele digitale productervaring die ze leveren gewoon als ‘goed’.
Kijk hier
Om de uitdagingen bij het adopteren van productgestuurde groei te overwinnen, onderzoeken organisaties een aantal benaderingen:
40% voorziet productteams van betere data-inzichten om een effectievere digitale productervaring te bieden.
43% is van plan zich meer te richten op het verbeteren van de kennis van werknemers over digitale productervaring.
58% zei dat ze data-analysetools gebruikten die productgebruiksgegevens verzamelen om te begrijpen hoe klanten hun digitale producten gebruiken.
“Door klantanalyses en personalisatietechnologieën te gebruiken, kunnen bedrijven profiteren van schaalvoordelen zonder de persoonlijke benadering te verliezen”, zegt Mickey Alon, oprichter en CTO van Gainsight PX bij Gainsight.
Harvard Business Review Analytic Services ondervroeg 275 leden van het Harvard Business Review-publiek via een online enquête die werd gehouden van juli tot augustus 2022. Respondenten kwamen in aanmerking om de enquête in te vullen als hun organisatie digitale producten bouwde en als ze bekend waren met die producten.